HABERMAX. Üsküdar, İstanbul – Denizi ve gemileri merkezine alarak insan hayatına fener olan eserleriyle tanınan ressam **Ayşen Can**’ın beşinci kişisel sergisi “Mavi Seyir”, Üsküdar The Bosphorus House ’da sanatseverlerin beğenisine sunuldu. Sergi, denizin derinliklerinden gelen ilhamla oluşturulan 54 eseri bir araya getiriyor ve sanatçının denizle, yolculukla, seyirle ve insan hayatının seyrini anlatan güçlü temalarını yansıtıyor.
Serginin en dikkat çekici eseri, **Atatürk** ve **Türk Ulusu**’nu anlatan büyük bir tablo oldu. Eser, **Anıtkabir**’deki sevgi selini ve Atatürk’ün Cumhuriyet’e olan katkısını “Ne Mutlu Türküm Diyene” sözleriyle pekiştiriyor. Bu amiral eser, sadece denizcilik temalarını değil, aynı zamanda Türk milletinin bağımsızlık ve Cumhuriyet yolundaki azmini de simgeliyor.Üsküdar Belediye Başkanı Sinem Dedetaş’ın Sergi Açılışındaki Katılımı
Sergi açılışına Üsküdar Belediye Başkanı Sinem Dedetaş ve eşi **Barış Dedetaş’ın yanı sıra önemli isimler katıldı. Açılışa katılanlar arasında DenizTemiz Derneği/TURMEPA Yönetim Kurulu Başkanı Şadan Kaptanoğlu, TMMOB Gemi Makineleri İşletme Mühendisleri Odası (GEMİMO)** Yönetim Kurulu Başkanı **Müh. Yaşar Canca, İTÜ Denizcilik Fakültesi Mezunları Sosyal Yardım Vakfı (DEFAV) Yönetim Kurulu Üyesi Kapt. Kazım Bakan, Kıyı Emniyeti Kaptan ve Baş Mühendisleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Kapt. Arslan Dede ve diğer denizcilik sektörü temsilcileri de yer aldı. Sanatçıyı yalnız bırakmayanlar arasında ayrıca Levent Sorer, Cengiz Karabüber, Emin Yaşacan gibi denizcilik ve sanayiden tanınan isimler de bulunuyordu.“Seyir” Temalı Eserler: Yolculuk ve İnsan Hayatı
Ayşen Can, son üç sergisinde olduğu gibi, bu sergisinde de insan hayatının seyrine odaklandı. Sanatçı, “Seyir doğumla başlar ve ölümle sona erer. Bu yolculuk, her zaman devam eder” diyerek, seyir temasının tüm eserlerinde öne çıktığını vurguladı. Can, eşi Kaptan Mustafa Can ile uzun yıllar denizlerde yaşadı ve oğlunu altı yaşına kadar gemilerde büyüttü. Bu deneyim, sanatçının denizle olan bağını derinleştirirken, eserlerine de yansıdı. Ayşen Can, deniz yolculuklarının, hayatın döngüsüne, insanların içsel yolculuklarına yaptığı benzerliğe dikkat çekti.Çapa, Pusula ve Lumbuz: Gemilerin Eserlerdeki Rolü
Ressam, eserlerinde sıkça gemilerin parçalarını kullandı. Özellikle çapa ve pusula gibi semboller, hayatın zorluklarıyla baş etmenin yollarını anlatan metaforlar olarak öne çıkıyor. Çapa, zor zamanlarda geminin durmasını sağlar ve gemiyi hayata bağlar. Pusula ise bir kişinin doğru yolda olup olmadığını gösteren bir yön bulma aracıdır; yanlış yön seçimi ise karanlık bir yola sapmaya sebep olabilir.Bağımsızlık Teması: Cumhuriyet’in Seyri
Ayşen Can, her sergisinde ulusal değerleri ve Cumhuriyet’i merkeze alarak bir ana eser oluşturuyor. “Ne Mutlu Türküm Diyene” adlı tablosunda, Atatürk ve Türk Ulusu’nun bağımsızlık yolundaki sevdalarını anlatırken, sanatçı bu sergiyle Cumhuriyet’in sonsuz seyrini vurguluyor. Sergisinde, Atatürk ve Türk milletinin bağımsızlık yolundaki azmini gösterdiği bu eser, sanatçının her zaman ulusal değerlere olan bağlılığını simgeliyor.Eşarp Geleneği ve Sosyal Sorumluluk
Sanatçı, sosyal sorumluluk projelerine olan ilgisini her sergisinde sürdürüyor. Serginin ilgi gören eserlerinden biri, eşarp geleneğiyle ilişkilendirilen eserdi. Ayşen Can, sergilerinde her zaman bir eserini eşarplara bastırarak, elde edilen geliri öğrencilere burs olarak sağlamak için sosyal yardım kuruluşlarına aktarıyor. Bu sergisinde de aynı geleneği devam ettiren Can, İTÜ Denizcilik Fakültesi Mezunları Sosyal Yardım Vakfı (DEFAV) ve Çankırı Eğitim ve Kültür Vakfı’na bağış yapmayı sürdürüyor.Daimi Koleksiyonlarda ve Uluslararası Arenada Yeri
Ayşen Can, önceki sergilerinin amiral eserlerinden biri olan “Geldikleri Gibi Giderler” adlı eseriyle dikkatleri üzerine çekmişti. Bu eser, Türkiye’nin önemli tersanelerinden biri tarafından satın alınarak daimi koleksiyona katıldı. Ayrıca, sanatçının eserleri, denizcilik firmaları ve denizcilik müzelerinin koleksiyonlarında da yer alıyor. Ayşen Can çalışmalarını Şen Atölye’de sürdürmeye devam ediyor ve resim dersleri de veriyor.
Ayşen Can Kimdir?
Ankara doğumlu olan Ayşen Can, denizcilik hayatı ve uzun süreli deniz yolculukları sonrasında denizle ilgili resimler yapmaya başlamıştır. Altı yıl boyunca dünya denizlerini dolaşıp, 30’dan fazla ülkeyi ziyaret etmiştir. Bu geziler, sanatçının eserlerinde derin bir iz bırakmış ve denizin her yönünü tuvale aktarmasına ilham vermiştir. Can, dört kişisel sergi ve pek çok karma sergide yer almış, yurtiçi ve yurtdışında eserleri birçok koleksiyonda yer almaktadır.Sergi Detayları
Sergi Adı: Mavi Seyir
Tarih: 12 Kasım 2024’e kadar açık
Yer**: The Bosphorus House, Üsküdar, İstanbul
Eser Sayısı: 54
Amiral Eseri: “Ne Mutlu Türküm Diyene” (Atatürk ve Türk Ulusu’nu anlatan eser)
Katılım: Üsküdar Belediye Başkanı Sinem Dedetaş ve diğer önemli denizcilik sektöründen isimler
Ayşen Can’ın eserleri, denizin derinliklerinden ilham alarak insan hayatının seyrini anlatırken, her bir eserinde özgürlük, bağımsızlık ve Cumhuriyet gibi evrensel değerlere de derin bir saygı gösteriyor. Sanatseverler, Mavi Seyir sergisini kaçırmamalı!